Facebooku sa nepáči, že „Trumpovi požehnal pápež František“

CEO najväčšej sociálnej siete Mark Zuckerberg ohlásil, že spoločnosť pracuje na probléme dezinformácií, ktoré sa na Facebooku rozširujú. Falošný obsah, tzv. fake feed, je podľa Marka Zuckerberga a ďalších mnohých, či už novinárov, alebo akademikov, rizikový pre ľahkú schopnosť manipulovať s verejnou mienkou.

Aj keď len jedno percento obsahu na sieti tvoria hoaxy, falošné správy a konšpirácie, spoločnosti sa  prestalo páčiť, ako ju niektorí užívatelia zneužívajú pri manipulácii verejnej mienky. Facebook už dlhodobejšie rieši, ako nezmyslom odrezať cestu, no zmenu rétoriky samotného zakladateľa Marka Zuckerberga podnietila až kampaň prezidentských amerických volieb. Počas nej sa na americkom internete darilo napríklad falošnej správe o smrti agenta FBI, ktorý vyšetroval únik osobných emailov s charakterom národnej bezpečnosti demokratickej kandidátky Hillary Clintonovej. Zuckerberga znervóznela aj napríklad správa, že Donaldovi Trumpovi požehnal vatikánsky pápež František I. Pritom ako hlava cirkevného štátu by sa nemala miešať ani priamo vyjadrovať k politickým udalostiam, ako napríklad finále prezidentských volieb. Správa bola, samozrejme, falošná.

Diera pre manipuláciu

CEO Facebooku priznal, že na odstránení medzery, ktorú zneužíva rôzny konšpiračný a falošný obsah, by rád spolupracoval s novinármi a inými tretími stranami, napr. analytickými organizáciami, ktoré sa zaoberajú informačnými nezmyslami na internete. Ak chce sieť obmedziť prítomnosť falošného obsahu, bude musieť rozoznávať zdroje a pôvod správ, vrátane verifikovania jednotlivých informácií. Doteraz sa administrátori siete spoliehali výlučne na nahlasovaní nežiadaného obsahu samotnými užívateľmi. Možná spolupráca môže zároveň rozvinúť kvalitu prevencie voči webom a jednotlivcom, ktorí falošné správy využívajú pre clickbaity. Tie im neraz ohurujúcimi správami bez základu v pravdivosti pomáhajú naháňať na svoje stránky návštevníkov, čo im generuje zisk za návštevnosť.

Facebook tak môže v spolupráci aj s inými technologickými spoločnosťami, napr. Googlom, očistiť internetové prostredie od nekvalitných, až rušivých elementov. „Deväťdesiat percent obsahu na Facebooku je autentických a len veľmi malé číslo tvoria hoaxy a fake news. Napriek tomuto mizivému číslu máme veľmi veľa práce,“ priznal Zuckerberg počas včerajšieho príhovoru na konferencii APEC CEO Summit v Lime.

Pre jedno percento veľa práce

Pri pohľade do minulosti vidieť zmenu tónu, akým sa Facebooku stavia k zneužívaniu rôznymi skupinami. Kým teraz už Zuckerberg pritvrdzuje voči falošnému obsahu, ešte pred prezidentskými voľbami odmietal za nich prijať zodpovednosť s argumentom, že Facebook je technologický firma a nie vydavateľ. Podobnú kritiku prijal pred dvomi mesiacmi aj napríklad Twitter, ktorý bol virtuálnym priestorom pre novinárov, aktivistov aj de facto sieťou teroristov a ľudí podporujúcich rasizmus, či aktivity Daešu (Islamského štátu). Twitter naposledy zablokoval približne 250 tisíc účtov, ktoré jeho filtre spojili s nenávistným obsahom. Facebook bude musieť dávať pozor na to, aby nenarušil neškodný obsah, alebo netrestal užívateľov, ktorí za jeho šírením nestoja.

Finančné zdravie Facebook má

Koľko to spoločnosť vyjde, ešte nie je známe. Facebook ale vykazuje dobré finančné zdravie za tretí kvartál. V treťom štvrťroku zaznamenal tržby za 7.011 miliardy dolárov, čo je medziročne o 56 percent viac. V piatok nastavil program na odkupovanie akcií za šesť miliárd dolárov, ktorým chce v nasledujúcom roku odkupovať akcie. Hodnota jednej akcie giganta medzi sociálnymi sieťami mierne klesla z 118,24 dolára za piatok na 117,02 dolára za nedeľu s určením približnej trhovej hodnoty firmy na 337 miliárd dolárov.

Okrem nadpolovičných nárastov tržieb dokázal Facebook stabilizovať priemerne 1,18 miliardy užívateľov v dennej metrike za september, čo je 17-percentný nárast oproti tretiemu kvartálu 2015. V mesačnom meraní čísla stúpli o 16 percent na 1,79 miliardy užívateľov. Facebook zároveň prvýkrát zaznamenal viac ako miliardu denných užívateľov na smartfónoch a tabletoch, medziročný 22-percentný nárast tvorilo 1,09 miliardy ľudí. V mesačnom rozsahu sa na Facebook cez smartfóny pripájalo 1,66 miliardy ľudí, čo oproti roku 2015 predstavuje pätinový nárast.