Vyhlásil Zuckerberg vojnu konšpirátorom a šíriteľom fake news?

Zuckerberg mení newsfeed, po novom bude algoritmus vyberať na vrchol násteniek overené a dôveryhodné správy.

Sociálna sieť s dvomi miliardami denných používateľov mení politiku newsfeedu, ktorý používateľom vyberá, čo môžu na svojej nástenke vidieť. Zakladateľ spoločnosti Mark Zuckerberg tak rozhodol po vypracovaní vlastného prieskumu, ktorý ukázal, že ľudia chcú na vrchole noviniek hlavne dôveryhodné správy. Táto nálada prichádza hlavne po predošlom roku a pol, kedy politici a médiá aj ostatným sieťam vyčítali, že dávajú priestor vplyvným falošným správam či hate speechu.

Facebook bude využívať presnejšie formy filtrovania správ, pričom používateľom ukáže, ktoré správy sú pravdepodobne najdôveryhodnejšie a faktograficky správne. Jeho zakladateľ ale odmietol filtrovanie na základe iba určitých ideológií. Zmeny v politike korektnosti obsahu ale neprichádzajú prvýkrát, v Nemecku od nového roka platí zákon, prikazujúci sieti vymazať klamlivý či nenávistný obsah do 24-hodín. Z toho dôvodu má sieť tím fact checkerov, overujúcich každú podozrivú informáciu.

Facebook posilňuje svoju spoločenskú zodpovednosť

Ohlásené zmeny zmenšia množstvo noviniek v tope nástenky zhruba o 20-percent, čo predstavuje asi štyri percentná z celkového obsahu uloženého na serveroch Facebooku. Zuckerberg čelil niekoľkokrát kritike voči nezáujmu prebrať väčšiu zodpovednosť za nevýhody slobodného zdieľania informácií. Zmeny ohlásil vo včerajšom statuse: „Facebook obsahuje toľko senzačných, mätúcich informácií, ktoré polarizujú svet. Sociálne siete umožňujú ľuďom šíriť informácie tak rýchlo, ako nikdy predtým a ak špecificky nepodchytíme tieto problémy, iba ich zosilníme.“

V Spojených štátoch amerických sa zakladateľovi sociálnej siete vyčíta najviac, že platforma umožnila zdieľať reklamný a iný obsah, ktorý podľa politikov aj médií využilo Rusko k porážke prezidentskej kandidátky Hillary Clintonovej. Počas finálového duelu sa šírili správy, ako napríklad, že Pápež František požehnal republikánskemu kandidátovi Donaldovi Trumpovi, či to, že demokrati na čele s manželmi Clintonovými cez sieť pizzérií predávali ľudský tovar a deti na sexuálne služby.

Twitter hľadá fejkové účty z Ruska

Aktualizované 21.januára (12:30): Twitter ohlásil, že je schopný detekovať účty, ktoré v priebehu predvolebnej kampane Trump – Clintonová šírili podozrivý obsah s napojením na Rusko. Ide približnie o 677 tisíc emailov v USA, ktoré retweetovali, zdieľali obsah stránok, napojených na Internet Research Agency. Tá je podľa podozrievajúcich Kremeľ zodpovedná za zásahy do voličských nálad a šírenie proruskej propagandy v spojených štátoch. IRA s približne dvesto účtami šírila obsah ruských médií ako Sputnik News či Russia Today.