Dieselgate sa vyvíja, Volkswagen rokuje s justíciou USA

Volkswagen rokuje s americkým ministerstvom spravodlivosti, informovala agentúra Reuters s odvolaním sa na vlastné zdroje. Aj keď úrad ani koncern nechceli správu komentovať, podľa agentúry ide o rokovania pre kauzu Dieselgate. Trestné obvinenie z falšovania emisných hodnôt má Volkswagen na krku už rok.

Rokovania by mali vyústiť do dohody, ktorá pre nemecký automobilový koncern bude najskôr znamenať priznanie viny, podvolenie sa dohľadu pri opravách viac ako pol milióna áut. Okrem toho, Volkswagen bude musieť zaplatiť radu žalôb a servis poškodených vozidiel. The Washington Post predpokladá, že dohoda s Ministerstvom spravodlivosti USA určí výšku pokuty na približne 1,2 miliardy amerických dolárov. Popri tom bude koncern musieť ešte zaplatiť rady spotrebiteľských a iných žalôb z úradov. Vyjsť ho môžu na 15,3 miliardy dolárov. Toľko si na to vyčlenil, uviedol ešte v júni. Len výdavky a honoráre právnych zástupcov žalobcov v USA spolu vychádzajú na 297,99 milióna amerických dolárov.

Doteraz nie je ani podľa agentúr jasné, voči komu konkrétnemu americký rezort spravodlivosti vyvodí trestnú zodpovednosť. Konanie vedie už od minulej jesene, kedy škandál praskol na verejnosť po odhalení americkou agentúrou pre environmentálnu ochranu. Podľa zástupkyne amerického prokurátora Sally Yatesovej pôjde o radu jednotlivcov.

Herbert Diess, šéf základného závodu koncernu VW, nedávno informoval o tom, že veľká časť voziel bude opravená do konca tohto roka, zvyšok najnejskôr do prvej polovice 2017.

21418146114_dcb830d753_o

O Európe VW ešte nehovorí

Dieselgate sa v Spojených štátoch amerických týka vyše 570 tisíc dieselových vozidiel značky Volkswagen s dieselovými agregátmi, vyrobenými v rokoch 2009 až 2014. Medzi ne patria napríklad TDI verzie Golf, Jetta, Passat či Audi A4. Vedenie priznalo, že na celom svete sa falšujúci softvér nachádza až v 11 miliónoch vozidlách. Čo sa týka dcérskej značky Škoda Auto, zatiaľ sa hovorí o 1,2 milióne poškodených vozidiel s naftovým pohonom. Nemecký koncern v Európe na rozdiel od USA zatiaľ neplánuje rovnaké kroky k náprave chýb. Aj keď mu už talianska protimonopolná agentúra udelila najvyššiu možnú pokutu päť miliónov eur, centrála vo Wolfburgu zatiaľ neuviedla presný rozsah odškodnenia. Pritom 8,5 milióna poškodených naftových áut koncernu je práve na starom kontinente. Brusel kroky odsúdil a nalieha, aby automobilka nerobila rozdiely medzi spotrebiteľmi na dvoch kontinentoch. Volkswagen sa k veci doma postaví najskôr po tom, čo si problém vyrieši na americkom trhu, v ktorom má stále krehké postavenie na trhu. Od januára do konca júla klesli koncernu svetové predaje na 3,37 milióna vozidiel. Hoci to bol 0,9-percentný medziročný pokles, v USA predaje padli výraznejšie o 8,1 percenta. Darilo sa mu vo východnej Európe, kde naopak predaje vozidiel narástli o 12,5 percenta.