IT giganti bojujú proti anketovým robotom

Tridsiatka telekomunikačných a IT spoločností v USA začala s bojom proti automatizovaným hovorom s robotickým hlasom, ktoré zbierajú od ľudí dáta. Využívanú ich hlavne telemarketéri, záujmové skupiny či politické strany.

Apple, Google, či AT&T sú majoritnými iniciátormi, ktorí chcú automatické rozhovory s umelým hlasom (robocalls) obmedziť. Americkej Federálnej komisii pre komunikáciu ukázali, ako to chcú dosiahnuť. Predseda úradu Tom Wheeler už v minulosti urgoval na členov priemyslu, aby s tým niečo robili, pretože, ako vysvetlil, sa robocalls rozvinuli aj kvôli nečinnosti firiem. Komisia pre komunikáciu registruje robotické hovory ako najčastejší predmet sťažností telekomunikačných zákazníkov v USA.

Dosť má hlavne AT&T

Riešením má byť zavedenie overujúcich štandardov. „Robotický volajúci“ má byť rozoznateľný s identifikačným číslom a v prípade porušení istých pravidiel môže byť hneď presunutý na blacklist. Podľa CEO AT&T Randalla Stephensona tak dokážu blokovať hovory podvodníkov a firiem s ilegálnymi praktikami. Tých je podľa neho v prostredí robocalls enormne dosť. Federálny úrad pre komunikáciu si napriek spolupráci so skupinou nemyslí, že technické blokovanie a vytváranie komplexných filtrov je dlhodobým riešením. T. Wheeler sa chce upriamiť cestou presvedčenia providerov telefonických služieb, aby nevytvárali, resp. regulovali priestor pre využívanie tejto formy zberu dát.

CEO AT&T R. Stephenson tvrdí, že vyriešiť tento problém nie je jednoduché. Dokazuje to fakt, že sa o to pokúšajú už roky. „Existuje veľa telemarketingových legálnych hovorov, no nechcených. Napríklad názorové ankety. Na druhej strane spektra sú milióny hovorov, ktoré sú úplne ilegálne,“ povedal. Viceprezidentka AT&T pre federálne regulačné otázky Joan Marschová si myslí, že na robocalls neexistuje „strieborná guľka“ a že problém je dlhodobo nevyriešený. Preto vznikla iniciatívna skupina, do ktorej sa pridal aj Microsoft, LG Electronics, Samsung Electronics, Sirius XM Holdings, či Blackberry.