PewDiePie s rasizmom predsa len niečo dokázal. Youtube sa obraňuje voči nevhodnému obsahu

Keď v septembri zahlásil najbohatší youtuber PewDiePie N-slovo, Disney odstúpil od lukratívnej zmluvy s ním. Švéd Felix Kjellberg mal v tom čase vyše 57 miliónov subscriberov, pričom už v minulosti čelil škandálu, keď zaplatil skupine Indov, aby držali tabuľu s nápisom „Smrť všetkým Židom“.

Nevedno, či bol Kjellberg hlavným podnetom pre firmu patriacu koncernu Alphabet (ktorému patrí aj Google) k tomu, aby posilnia divíziu odhaľujúcu nenávistný a inak nevhodný obsah, CEO YouTube Susan Wojcicki ale sľúbila zamestnať na túto prácu spolu cez desať tisíc ľudí už v ďalšom roku.

„Potrebujeme lepšie odhaľovať kanály a videá, ktoré sú a ktoré nie spôsobilé niesť reklamy,“ napísala na svojom blogu. Rasistický, urážlivý či inak nevhodný obsah nesmie byť podľa spoločnosti šíriteľom ich reklamného systému. Napriek tomu sa nielen na YouTube, ale aj iných platformách stále nachádza a dennodenne generujú tisíce obsahových jednotiek s týmto negatívnym nábojom.

Okrem náboru nových zamestnancov YouTube postupne zapája softvér strojového učenia, ktorý má v budúcnosti odhaľovať väčšinu nevhodného obsahu, vrátane komentárov pod samotnými videami. Tie sú neraz miestom prezentácie rasistických, nenávistných či inak nevhodných ideí.

Internetové firmy musia prijať zodpovednosť

Sociálne siete a nové médiá ako YouTube dlhé roky čelia kritike voči nedostatočnej politike ochrany práv, najčastejšie porušované rasistickými, násilie podnecujúcimi či pre deti nevhodnými príspevkami. Facebook, Twitter či Instagram postupne upravujú svoje vnútorné regulačné politiky, aj keď taký Mark Zuckerberg vždy obhajoval nevinu sociálnej siete s trhovou kapitalizáciou v hodnote 498,26 miliardy dolárov s argumentom, že ide iba o zdieľaciu platformu. Teda každý užívateľ je zodpovedný sám za seba.

No udalosti z novembra 2016, kedy mal byť Facebook zneužitý na pretlačenie reklamy pre prezidentského kandidáta Donalda Trumpa aj s pomocou ruskej tajnej služby, donútili firmy v tomto segmente služieb sprísniť pravidlá.

Sociálne siete už viac nie sú len virtuálnym miestom pre šírenie vlastných obrázkov, textov či odkazov, reálnych členov spoločnosti integrovali do virtuálnej, no o to viac pevnej socializačnej štruktúry.

YouTube dodnes prehráva mnohé videá s jasným urážlivým obsahom voči ženám, pieseň Show me your genitals nahratá na server v roku 2009 mala dodnes 6,6 milióna zhliadnutí.