Predstavte si elektromobil, ktorý sa sám pôjde nabiť. Matka mercedesov chce ešte viac

Nemecký automobilový koncern Daimler, pod ktorý patrí Mercedes-Benz, Smart či Sterling, spája sily s jedným z najväčších dodávateľov automobilových dielov a softvérov, spoločnosťou Bosch. Do piatich rokov chcú plnohodnotné samoriadiace elektromobily, ktoré si pobjednáte cez aplikáciu. Ak jedno z takých áut budete vlastniť, Daimler chce, aby ste auto vedeli poslať samo k dobíjacej stanici.

Cieľ spolupráce nie je na prvý pohľad o nič viac odlišný, než už robí väčšina automobiliek a prvotriednych vývojárov pre automobilový priemysel. Preto sa Daimler a Bosch rozhodli postaviť plnohodnotné autonómne riadenie, auto-šofér bude poháňať elektromotor. Horizont plánov Daimleru sa ale nekončí pri technických inováciách – výsledkom investícií má byť široká a komplexná sieť služieb, vrátane servisov a nabíjacích staníc.

Doprava sa v budúcnosti neobíde bez zdieľania áut

Cieľom firiem je do miest naplno dostať efektívne služby zdieľania áut. Kým služby orientované na zdieľanie jednotlivých jázd ponúka napríklad Uber, prenajímanie vozidiel je výhodné pre tých, ktorí potrebujú na určitý čas automobil. Takéto služby môžu znížiť ich počet na cestách, ktoré sú bežne nevyhnutné, ak sa nimi chcú, či potrebujú ľudia prepravovať. Keď Elon Musk predstavil pred niekoľkými rokmi vlastnú zdieľaciu službu pre elektromobily Tesla, povedal, že bežný majiteľ vozidla ho využije denne jednu hodinu, pričom zvyšných osem sedí v práci. Zdieľanie áut vie tento pomer efektívne využiť, pričom najviac priaznivý dopad bude pri počte áut v meste. „Nastaviť efektívny pohyb dopravy v mestách a zaistenie bezpečnej jazdy sú dôležitými krokmi pre dopravu budúcnosti. Služby carsharingu (zdieľania áut, pozn.red.) ľuďom umožnia lepšie využiť ich čas a otvoria nové možnosti mobility aj pre tých bez vodičskej licencie,“ hovorí Daimler o svojom zámere.

Ako vidí Daimler&Bosch budúcnosť mobility. Foto Daimler

Koncern so svojimi mercedesmi dokáže zaujať manažérsku triedu, no referenčné autá môžu byť na základe relatívne nenákladných poplatkov prístupné aj menej majetným. Minimobily Smart rovnako vpadajú do konceptu očistiť mestá od upchatých ciest. Daimler ale nezačína od piky – jeho služba car2go už zopár rokov prenajíma mercedesy v desiatkach svetových metropol. A nejde ani o žiaden startup, či scaleup. Vo fiškálnom roku 2016 počet jej aktívnych klientov narástol o 21 percent v medziročnom porovnaní. Celkovo je v službe registrovaných 2,2 milióna ľudí. Do služby ma zapriahnutých 14 tisíc áut, ktoré za rok na svete vygenerovali 22 miliónov jázd. Car2go funguje aj vo Viedni, najviac rastúce čísla má Daimler v Berlíne, Vancouveri či Singapure. Stačí sa registrovať a objednať vozidlo cez smartfónovú aplikáciu. Poplatky sa určujú dynamicky – ak zákazník najazdí viac v kratšom čase, výšku poplatku zadefinujú hlavne kilometre, a opačne. Tankovacia karta je vždy nabitá.

Hovoríte o už autonómnych autách? Zatiaľ iba preháňate

Spolupráca oboch automobilových spoločností má spolu vyvinúť technológiu, zodpovedajúcu najvyšším nárokom SAE (v preklade Spoločnosti automobilového inžinieringu). Tie klasifikujú úroveň autonómnych technológií na šesť úrovní. V roku 2016 dosiahla úroveň automatizácie medzi komerčne predávanými autami úroveň 2. Daimler chce vo svojich autách technológie Boschu, ktoré im zaručia štvrtú a najvyššiu piatu úroveň automatizácie.

Klasifikácia autonómneho riadenia podľa SAE. Prameň: SAE International

0 – žiadna automatizácia, väčšina áut na svete patrí do tejto kategórie

1 – prítomná je jazdná asistencia, ktoré vie šoférovi asistovať počas jazdy, či už pri riadení, alebo pri rýchlosti

2 – čiastočná automatizácia, auto vie prevziať riadenie aj rýchlosť v niektorých okolnostiach. Človek je stále prítomný ako šofér vozidla.

3 – kondičná automatizácia, auto riadia systémy (šoférujú, udávajú rýchlosť a sledujú okolie auta), no auto požaduje, aby človek dával počas jazdy aktívny pozor

4 – vysoká automatizácia, auto vie šoférovať samo aj bez pozornosti človeka, no žiada, aby šofér reagoval na kontrolku prítomnosti

5 – plná automatizácia, auto je samo sebe šoférom, nepotrebuje ľudskú pozornosť, ani vnímať jeho prítomnosť

Digitalizácia je cesta

Digitalizácia automobilov sa stala novým štandardom luxusu. BMW s týmto krédom stavia najnovšie autá, elektromobily Tesla Motors by bez digitálnych technológií ani len nevznikli. Mercedes počas februárového svetového kongresu mobility v Barcelone vyhlásil, že digitalizácia je páka pre mobilitu budúcnosti. Podľa šéfa strategického manažmentu Daimleru a produktového vývoja Mercedes-Benz Wilka Andreasa Starka sú kľúčové nástroje autonómnosť, zdieľanie ako služba, konektivita a elektrický pohon.

Mobilita budúcnosti je v efektívnom využívaní prostriedkov, myslí si nemecká automobilka Mercedes-Benz. Foto Daimler

Matka automobilky Mercedes-Benz sa stala hlavným investorom americkej firmy ChargePoint, ktorá v Severnej Amerike má zhruba 33 tisíc nabíjacích staníc pre elektromobily. V najbližších rokoch chce do firmy vložiť 10 miliárd eur, ktorými chce ChargePoint upevniť aj na európskom trhu. Firma je pre Daimler technologicky lákavá – svoje prvenstvo na americkom kontinente má aj vďaka výkonným DC Fast nabíjačkám s výkonom 400 kW, schopným „natankovať“ elektromobil za pár hodín. 50 kW stanica dokáže nabiť autu elektrinu s dojazdom 200 kilometrov za hodinu.