Mazda má nový pohon: benzín zapaľovaný ako diesel zvýši výkon a zlepší spotrebu

Kým sa európske automobilky snažia vysporiadať s emisnými problémami a nárokmi hlavne cez agendu elektromobility, japonská Mazda ukázala vylepšenú technológiu spaľovacích pohonov. Vznetlivý motor s benzínovým palivom má priniesť lepšiu spotrebu a silnejší krútiaci moment.

SKYACTIV-X je novou generáciou japonských motorov, ktoré Mazde spoluvyvinula domáca spoločnosť AEMSS. Homogénny kompresný náboj bude zapaľovať benzín, pričom doteraz bola táto technológia možná len pri dieseli. Sviečka bude prítomná, ale len pre špeciálne prípady, ako napríklad veľmi nízke teploty.

Podľa zástupcu výkonného riaditeľa Mazda Motor Corp Akiru Marumota sa prvá komerčná verzia dostane na trh v roku 2019. Firma viac detailov o technológii nepriniesla, no jasne odmieta možnosť jej predaja iným automobilkám.

Elektromobilita fajn, ale najskôr maximálne spaľovanie

Kombináciou vznetovej technológie, typickej pre diesel, a mechanizmom podobným atmosférickým benzínovým motorom má SKYACTIV-X priniesť šetrnosť paliva o 35-45 percent viac oproti benzínovým modelom Mazdy z roku 2008. Oproti dnešným modelom s verziou SKYACTIVE-G pôjde o spotrebu menšiu o 20 až 30 percent. Čo sa týka krútiaceho momentu, vzrásť má o 10 až 30 percent.

Elektrifikovať automobily je dôležité, aby sa trochu očistili ulice a mestá od smogu a splodín, no najprv musíme čo najviac vylepšiť klasické spaľovacie motory.

Šéf vývoja Mazdy Kiyoshi Fujiwara

 

Automobilka tento objav vyniesla na verejnosť len deň po tom, čo ohlásila spoluprácu s domácou Toyotou, automobilkou s najväčším výrobným objemom na svete. V rámci programu Sustainable Zoom-Zoom 2030 chcú vyvinúť vlastné elektromobily s továrňou v USA. V rámci spolupráce si na to vyčlenili 1,6 miliardy dolárov. Mazda taktiež vyvíja technológiu autonómneho riadenia.