Jaguar Land Rovery budú elektromobily, zmeny môže pocítiť závod v Nitre

Jaguar Land Rover prechádza na zelenú dopravu, od roku 2020 bude vyrábať len elektromobily a hybridné verzie. 

Dopyt po nových verziách pohonov stúpa každým rokom. Medzi automobilkami vedomými si tohto faktu je aj Jaguar Land Rover. Ten dnes vyhlásil, že modifikuje svoje produktové portfólio, ktoré o dva a pol roka bude obohacované už len elektrickými a hybridnými pohonmi.

Jaguar Land Rover ukázal svoj prvý elektromobil len v minulom roku, model I-Pace je podľa výkonného riaditeľa automobilky Ralfa Spetha vzorom pre transformáciu značky. Na trhu bude dostupný už v roku 2018. „Každý nový Jaguar Land Rover model bude od roku 2020 elektrifikovaný, dávajúc zákazníkom oveľa viac možností na výber,“ povedal riaditeľ britskej automobilky s indickým vlastníkom, Tata Group.

Nový I-Pace ukázala britsko-indická automobilka len vlani. Čo o ňom vieme?

  • Verejne dostupný na predaj bude od roku 2018
  • Na 96,5 km/h (60mph) zrýchli za 4 sekundy
  • 90kWh batéria má rádius 500 km pri norme NEDC
  • Krútiaci moment 700 Nm
  • 400 konských síl

Nevyhnutné zmeny podľa britského vkusu

Automobilka okrem reakcie na dopyt po nových pohonoch reaguje aj na kroky britskej vlády, ktorá od roku 2040 zakáže predávať autá na dieselový a benzínový pohon. Jaguar Land Rover chce v tom čase plne vyrábať len elektrické, plug-in hybridné a mild hybridné motory. Automobilka sa ale okrem brexitu a následného zdaňovania za export/import vozidiel na hraniciach Veľkej Británie môže obávať aj sociálnych zmien, spôsobených automatizáciou vozidiel. R. Speth sa pre britský denník The Telegraph vyjadril, že spoločnosť vníma tieto zmeny, ktoré môžu produkcii urobiť problémy. Napríklad v čase, kedy budú nákladné automobily plne automatizované, len vo Veľkej Británii hrozí strata práce približne štvrť miliónu šoférom nákladných áut.

Nárast dopytu po elektromobilite robí nemalé stopy

Podľa štatistík Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) a Organizáciu pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) za rok 2016 stúpol počet vyrobených elektromobilov na dva milióny, pričom v medziročnom porovnaní to bolo o  750-tisíc áut viac. O rastúcej tendencii nahovára aj nárast verejne dostupných nabíjacích staníc. Oproti roku 2016 ich bolo na svete o 72-percent viac. Za lídra vo výrobe elektromobilov sa stala Čína, v ktorej sa vyprodukovala až tretina zo všetkých áut.

Vývoj dopytu po elektromobilite uvedený v miliónoch kusov. Pramene: IEA/OECD 2017

Elektrická energia bude v prípade rastu nových pohonov oveľa potrebnejšia, než tá z ropy, čo podľa analytikov prekreslí geopolitickú mapu: kým doteraz sú v dominancii hlavne krajiny a aliancie so zdrojmi ropy, zemného plynu, know-how a rozvoj zdrojov jadrovej energie, solárnej a veternej môže tento dlhodobý status quo narušiť.

Podľa prognóz môže masívna produkcia elektrických áut permanentne stlačiť cenu ropy pod 25 amerických dolárov za barel. Takéto ceny spôsobili len pred dvomi rokmi finančné problémy nejednej ekonomike sveta. Lýbia, Rusko či Irak si pre nízke ceny za barel museli výrazne osekať štátny rozpočet a rezervy (uvedené štáty potrebovali pre udržanie rozpočtu závislého od ťažby a exportu ropy najmenej 100 amerických dolárov za barel). Naopak najväčší importéri ropy, Čína či Japonsko, dokázali najlepšie vyťažiť z nízkych cien.

Batérie do sveta priamo z Nitry

Zmeny automobilky sa pravdepodobne dotknú aj Slovenska. Aj keď chce výrobu elektromobilov spustiť doma na britskom trhu, slovenská fabrika v Nitre jej možno bude montovať batériové články do modulov. Spoločnosť ešte nerozhodla, či montáž batérií ponechá pri výrobnej linke v Nitre, alebo ju usadí v blízkosti Slovenska. „Účelom navrhovanej prevádzky Powertrain je montáž prefabrikovaných batériových článkov do modulov, ktoré budú nainštalované do jednej veľkej batériovej jednotky vhodnej na montáž až do 150-tisíc vozidiel ročne,“ uviedla automobilka ešte koncom augusta. V prípade, že si vyberie Slovensko, pre Jaguar Land Rover môže pracovať nie pôvodne štyritisíc, ale až šesťtisíc zamestnancov.