Hyperloop je bližšie k Slovensku. Firma by chcela spojiť Bratislavu s Brnom

Hyperloop Transportation Technologies (HTT) podpísal v januári memorandum o spolupráci s českou vládou. Aj keď ide o projekt preskúmavajúci možnosti, pre Slovensko to znamená, že hlavné mesto má väčšiu šancu stať sa jednou z prvých staníc komerčnej hyperloopovej dopravy v Európe.

Aj keď bol riaditeľ firmy HTT Dirk Ahlborn za rovnakým účelom na Slovensku ešte pred rokom, ministerstvo hospodárstva a miestna pobočka HTT nevyjadrili toľko informácií, aby dostatočne uspokojili podozrenia, že ide viac o bublinu, než chystajúci projekt. Začiatkom minulého decembra firma ohlásila spoluprácu s vládou Spojených arabských emirátov, ktorej chce HTT postaviť transportné potrubie medzi Dubajom a Abú Dhabí. V rovnakom termíne ako na Slovensku, do roku 2020. Nedávno ale z Česka prišiel dôkaz, že výstavba super rýchleho transportného potrubia je v našich končinách reálna. Firma podpísala s českou vládou memorandum o spolupráci, čo približuje šance, že skutočný hyperloop bude transportovať ľudí a náklad do stanice Bratislava. Firma pritom simultánne operuje s rovnakými projektami v Dubaji, Kanade či v Rusku. Trasa Brno-Bratislava má byť nielen pilotná, ale aj začiatkom výstavby európskej infraštruktúry transportných potrubí.

zdroj: hyperloop.global

 

Od konskej železnice k futuristickému transportu

Keď v 2013 priemyselný inovátor Elon Musk povedal, že transport budúcnosti nadobudne tvar kapsuly v podtlakovom potrubí, asi nikto by si nepomyslel, že pilotným projektom sa zapáči región centrálnej Európy, a zvlášť Bratislava. Hlavné mesto si môže zopakovať čosi podobné, čo sa mu podarilo pred 177 rokmi. V roku 1840 sa stalo prvým mestom Uhorského kráľovstva, ktoré malo konskú železnicu. Hoci je porovnanie hyperloopu s animálnou železnicou skôr symbolickým aktom, hyperloop je čosi prevratné, čo bol konský vlak pred viac ako jeden a pol storočím. Najdôležitejšie je, aby záujem firmy o nás pretrval. Len kilometer potrubia ju bez investičných stimulov vyjde na 1,8 milióna eur, každú míľu (1,6 kilometra) potrebuje potrubie vákuovú pumpu za 180 tisíc eur. Ale to záleží na tom, ako kvalitné a výhodné podmienky a prostredie vytvorí štát.

Ako vníma šéf HTT Dirk Ahlborn porekadlo, že čas sú peniaze?

HTT si predstavuje, že kapsuly prejdú vzdialenosťou medzi mestami, zhruba 80 kilometrov, za niekoľko minút. Pôvodný zámer hovoril o trati Bratislava-Viedeň. Vzdialenosť 65 kilometrov mali kapsuly presvišťať za osem minút. Zdá sa, že americká firma vidí v Brne väčšie šance: „Brno a Bratislava sú medzinárodnými križovatkami diaľnic a železníc v regióne. Brnenskou hlavnou vlakovou stanicou denne prejde 50 tisíc pasažierov a pretína 500 tratí,“ vyjadril sa v oficiálnom stanovisku HTT jeho riaditeľ Dirk Ahlborn.

Podľa portálu Hyperloop-info by mal jednosmerný lístok stáť do 15 eur.