Ford do piatich rokov ponúkne auto bez volantu

Ford Motor chce v roku 2021 predstaviť plne funkčný model samoriadiaceho auta. Okrem toho sa automobilka orientuje na zdieľanie áut, tzv. fleet sharing.

Strategickú informáciu v utorok ohlásil výkonný riaditeľ Fordu Mark Fields. Firma posúva svoju stratégiu kvôli tlaku tradičných konkurentov, najmä General Motors a Toyoty, ale aj nových agresívne rastúcich značiek, napr. Tesly, či prepavných služieb Uber a Lyft. Ten tiež patrí General Motors, ktorý doň naposledy investoval polmiliardy miliónov dolárov.

Fields uviedol, že automobilka sa už začala rozhliadať po technologických firmách v Silicon Valley. „V Palo Alto sme okrem toho rozšírili campus a zdvojnásobujeme výskumný tím. Čo sa týka nášho vývoja samoriadiacich systémov, kapacity strojnásobujeme,“ povedal. Aktivity amerického výrobcu badať už od začiatku roka, kedy investoval do spoločnosti Civil Maps, vyvíjajúcej pokročilé mapovanie pre vozidlá s autonómnym riadením. S najväčšou čínskou internetovou spoločnosťou Baidu preinvestuje 150 miliónov amerických dolárov do vývoja a výroby laserových snímačov. Tie sú kľúčové pre autá bez ľudského vodiča. Podiel Fordu bude 75 miliónov dolárov, informoval jeho CEO Fields.

ZDIEĽANIE VYNÁŠA

Automobilový výrobca chce produkt inovovať samoriadiacimi technológiami. No v porovnaní s dominantným hráčom v tomto segmente, Muskovou Tesla Motors,  chce Ford vytvoriť vozidlo bez volantu či pedálov. Podľa technického riaditeľa spoločnosti Raja Naira je najrizikovejší práve prevod zodpovednosti za riadenie medzi počítačom auta a vodičom. „Príklad vidíme v prípade Tesly, ktorej zákazník cestoval s autopilotom, ruky mal držať na volante, čo nespravil. Tento zmätok spôsobil problémy,“ povedal R. Nair. Aj keď zlyhali rozpoznávacie systémy, šofér mohol prežiť, ak by dodržiaval pravidlá.

ČLÁNOK O NEHODE SI MÔŽETE PREČÍTAŤ TU.

Autonómne riadenie ponúka majiteľom svoje autá zdieľať. S nápadom už skôr prišiel riaditeľ Tesly Elon Musk, ktorý svoje luxusné elektromobily mieni predávať aj vďaka zdieľaniu. Podľa neho, majitelia luxusných elektromobilov ich využívajú len 10 percent za celý deň. Najímaním vozidla šofér  zarobí, namiesto toho, než by malo osem hodin stáť na parkovisku. „Zdieľanie automobilov je pre nás šancou, ako jednoduchšie dosiahnuť, obsadiť trh s takýmto produktom a čo najrýchlejšie presvedčiť zákazníkov o jeho kvalite,“ povedal Fields. Ford do konca tohto roka chystá vyvinúť 30 funkčných prototypov Fusion Hybrid, v 2017 chce ďalších 90. Napriek tomu výkonný riaditeľ priznal, že mnoho z kľúčových detailov ešte automobilka nevyriešila.

 

Pozrite si reportáž Tech Crunch o prototype Ford&Uber autonómneho riadenia