Autopilot Tesly má prvú obeť

Floridská diaľničná hliadka uverejnila vyšetrovaciu správu o havárii samoriadenej Tesly Model S, ktorá ešte v máji zabila svojho šoféra. Predbežné závery vyšetrenia hovoria o zlyhaní systému, priznala to aj sama automobilka.

Joshua Brown, 40 rokov, bude prvou osobou na čiernej listine obetí samoriadiacich automobilových systémov. Americký výrobca luxusných elektromobilov spolu s predbežnými správami úradu pre bezpečnosť áut NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) priznáva, že pochybil sledovací softvér. Ten dáva pozor na okolie vozidla, aby sa riadenie vedelo prispôsobovať plynulosti cestnej premávky a vyhnúť objektom aj s náhle meniacou pozíciou a smerom. Práve to bol dôvod fatálnej havárie. Nákladiak s prívesom náhle zatočil doľava priamo na elektromobil. Predbežný záver vyšetrovania príčiny naznačuje, že systém nedokázal rozoznať bielu plachtu prívesu s pozadím – obzvlášť jasnou oblohou, píše sa presne takto v správe federálneho úradu NHTSA. Luxusný elektromobil tak vletel priamo pod príves, čo vodič neprežil.

CEO Musk hovorí o štatistickom význame

Tesla vydala na svojom blogu správu o tom, že valiaci sa niekoľko tonový príves si nevšimlo nielen auto, ale ani šofér Brown. Pritom pri zapínaní autopilota odsúhlasil s tým, že samoriadiaci systém chce mať zapnutý aj napriek uvedomeniu, že stále ide o vývojovú, nedokonalú verziu. „Keď šoféri aktivujú autopilot, musia potvrdiť, že sú si vedomí rizík a obe ruky aj musia naďalej držať na volante počas celej cesty. Napriek takej jazde musia sledovať jazdu a nesú aj zodpovednosť za svoje auto,“ znie stanovisko Tesla Motors.

Napriek tomu CEO Elon Musk tvrdí, že havária má štatisticky veľký význam na ďalších vylepšeniach systému a jeho bezpečnosti. NHTSA vyšetrovanie naďalej necháva otvorené, no sa neočakáva, že elektroautomobilka ohlási zvolávanie modelov S do dielní na opravu softvéru.

Pozrite si videorecenziu autonómneho riadenia Tesly S počas 70 MPH (112 km/h)